SKCC1 och RMC 2 Jönköping KC

Hejsan.

Körde min första tävling för detta år i helgen på banan Axamo ring, Jönköping. Vi åkte ner under fredagen efter lunch för att träna på banan eftersom jag aldrig har åka på banan förr. Pappa och jag hittade en bra grund setup på chassiet och vi hittade lite tider fast inga tider som matchade dom bästa.

TRÄNING 1: Började bra förutom att tiderna inte fanns hos mig varken under träning 1 eller 2. Tiderna låg runt 2 sek efter den snabbaste föraren. Jag bröt första träningen efter 4 varv eftersom motorn tappade vattnet så motorn överhettades. Resultat: 31:e av 32:e

TRÄNING 2: Denna träning kunde jag iallafall slutföra och försökte hänga på några av de snabbaste förarna. det gick inte så bra.  Resultat: 31:e av 32:e 

TIDSKÖRNING: Gick lite bättre. Hittade ett bra spår med helt okej tider men ändå 1,5 sek efter ledaren. Konstaterade att jag hade för låg ingångsfart i kurvorna och tappade massor av tid. Min tid ledde till en 29:e av 33:e plats.

HEAT 1: Starten i detta heat var rena kaoset. Någon i mitten av startfältet flög upp i luften och snurrade runt så hela ledet bakom körde in i denna person och alla andra. Jag var inblandad i den kollisionen och blev påkörd bakifrån vilket ledde till att man snurrade och körde emot personen framför vilket ledde till ”Front Fairing 10 sek”. Man kom ifrån starten sist och körde upp mig till en 28:e av 33:e. När jag kom i mål märkte jag att min sidbumper hade böjts och gått in i kylaren vilket inte var så bra.

HEAT 2: Under detta heat blev det ingen startsmäll men de small några kurvor senare vilket ledde till att vi körde ca 4 varv med skylten ”SLOW” som innebär att man inte får köra om och alla ska köra i ett led. Detta heat slutade med en 24:e av 33:e plats.

FÖRFINAL: Under förfinalen flöt allting på och det var inga incidenter och jag hade nu hittat ett bra spår som gjorde att jag hade högre ingångsfart. Slutade med ett resultat 26:e av 33:e.

FINAL: Finalen gick inte alls bra för mig. Under formationsvavet så hör jag i en västerkurva hur någonting slår i motorn och karten börjar tappa fart i uppförsbacken så jag stannar för att titta och inser att framdrevet var helt slut. Troligtvis hade en sten eller liknande smitit in mellan framdrevet och kedjan vilket resulterade till att framdrevet rensades. Resultatet på finalen blev DNS.

Framdrev
Photo: Rotax Max Challange Sverige
Bild från tidskörning
Photo: Rotax Max Challange Sverige