MKR 2 / RMC 3 Västerås

Hejsan! 😀

Körde min första fullföljande tävling i helgen som gick på Hälla ring i Västerås. Gjorde under denna tävlingen en liten comeback efter förra racet som gick i Jönköping då jag bröt finalen pga kuggras under formationsvarvet.

Träning 1: Tyckte jag fick till karten under träning 1 då jag kände av att jag hade flyt i körningen men tiderna var inte de bästa. Under mitt bästa varv så var jag 1.292 s efter bästa tiden. Slutade med en 24:e av 35:e tid vilket är helt okej för att kör RMC.

Träning 2: Jag startade och körde ut under träning 2 och känner att alla andra har börjat få högre fart medans jag låg som bäst 36,004 s tider. Jag blev dessutom påkörd bakifrån vilket ledde till att jag flög ut i gräset och var tvungen att stanna och fixa bumper pga FF. Nu låg jag tidsmässigt 1,291 s vilket är mycket inom motorsport. Slutade på en 28:e av 35:e plats vilket jag inte var nöjd med.

Tidskörning:  Till tidskörningen blev jag tilldelad startruta 6. Jag startade och fick ett fint flyt i körningen och förbättrade mina tider. Nu var min bästa tid 35,573 s medans tidskörningens bästa var på 34,574 vilket var 0,999 s före mig vilket var en förbättring från tidigare körningar. Slutade i tidskörningen på en 26:e av 35:e plats.

Heat 1 (A + B): Startade på en 18:e plats av 21 i detta heat och fick till en fin start och körde racet och slutade på en 16:e plats av 21 och var tidsmässigt 15,060 s efter ledaren in i mål. Fick inte till någon bättre varvtid men varvtiden slutade på 35,773 s.

Heat 2 (B + C): Startade på en 17:e plats av 21 i detta heat och vi hade nu bytt drev för att se om de gick snabbare. Jag tyckte det gick snabbare fast det var marginellt. Min bästa varvtid var på 35,699 s detta heat. Körde över mållinjen 13,129 s efter ledaren detta heat vilket var bättre än tidigare heat. Slutade på en 17:e av 22 i heat 2.

B-Final: I B-finalen fick jag starta master eftersom det var de 16 första i Heat B+C som direkt gick vidare till förfinal. Jag startade och gjorde en miss under formationsvarvet då jag surade ner motorn men kom ändå 1:a in i första böjen. Några varv senare blev jag omkörd av en snabbare förare och sedan höll jag 2:a platsen hela vägen in i mål och passerade mållinjen 6,424 s efter vinnaren. Fick bästa tid 35,780 s under B-Finalen. Slutade 2:a av 8:a och gick vidare till förfinal.

Förfinal: Startade 25:a plats av 30 i förfinalen och behöll den placeringen under hela förfinalen och körde över mållinjen 20,260 s efter vinnaren. Varvtiden blev inte bättre denna gång heller men fick tiden 35,697 s och slutade på en 22:a plats av 30.

Final: Startade 22:a i finalen och lyckades att veja för alla som kolliderade och  körde helt okej men tappade några placeringar men skulle tagit en person på sista varvet men råkade ha framdäcket innanför asfaltskanten och tappade farten och passerade mållinjen 26,415 s efter vinnaren och fick en bästa tid på 35,769 s. Placeringsmässigt slutade jag på en 26 av 35 vilket var helt okej.

 

Photo: Gokart pix
Photo: Gokart pix
Photo: Gokart pix
Photo: Gokart pix
Photo: Gokart pix
Photo: Gokart pix