Målsättning säsong 2018

Hej hej.

Tyvärr blev det lite dåligt med uppdateringar efter olyckan på Sverigecupen 2017. Nu är nacken bättre och vi började träna på banan igen för ca 2 veckor sedan och det känns bra än så länge.

Nu ska vi blicka framåt och titta på denna säsong.

Vi har väl inga stora planer på att köra hela serier men vi tänker att vi väljer ut vissa tävlingar runt om i Sverige. Köra vissa tävlingar i SKCC

Detta år missar jag tyvärr SM i Helsingborg eftersom jag jobbar. Det var lite tråkigt men det är sånt man får ta 🙂

Vi kommer även detta år köra för Team Ek Motorsport!

SKCC / RMC Kalmar

Denna tävling var i Kalmar och vi körde Rotax Max Challange under lördagen då vi ändå var på olats under fredagen och tränade.

Under Lördagen var det väldigt växlande väder och vi bestämde oss för att inte köra förfinal och final då jag inte fick till greppet. Vi laddade om inför Söndagen.

Under söndagen så blev de mycket bättre väder och visade redan på träningen att farten fanns. Under hela dagen hängde jag med bra i tider men inte placering. Under förfinalen bromsade föraren framför mig så jag fick Front Fairing vilket resulterade till 10 sekunder tidspålägg samt att jag fick ytterligare 10 sekunder för oschysst körning så det blev totalt 20 sekunder tidspålägg. Fick starta sist i finalen och var uppe på en 5:e plats men så började motorn gå dåligt och jag tappade och tillslut så la motorn av och jag fick bryta. Det var en jordkabel som gått av.

 

Nu laddar vi upp inför Sverigecupen som går på hemmaplan den 30/9 – 1/10

SKCC 3 – Malmö AK

Vi åkte ner till Malmö på fredagen för att träna inför racet och lära känna
banan eftersom det var första gången för mig på den banan. Körningen gick
bättre och bättre under dagen ända till slutet av dagen då jag fick för
mycket grepp och nästintill voltade men rätade ut och hamnade på alla 4 hjul
igen.På söndagen, tävlingsdagen, hade jag problem hela dagen med för mycket grepp
och trots experimenterande med inställningar var jag på 2 hjul i nästan
varje vänster kurva och hade riktigt dåliga varvtider. Under heat 2 bröt jag
då motorn började misstända och dog flera gånger. Jag fick starta sist i
förfinalen och under line-up började det regna så många bytte till regndäck,
men vi behöll slicks vilket visade vara ett bra val. Jag slutade 3:a i
förfinalen och fick starta som 3:a i finalen. Jag tappade placeringar under
finalen p.g.a för bra grepp så jag slutade på en 6:e plats totalt. Ett
riktigt bra avslut med tanke på alla problem vi hade under helgen!

Nu laddar vi upp inför SM som går i stapeln 11 Juli – 16 Juli

MKR 1 Linköping – Ett till stolpskott!

MKR 1 Linköping – Ett till stolpskott

Ännu en till tävling med problem. Hängde med bra under träningarna och under tidskörningen men under heaten började bromsarna att läcka igen vilket gjorde att bromstrycket försvann vilket bromsarna gjorde också.

Vi beslutade oss att hoppa finalen och förbereda det nya chassiet inför träning och nästa race.

SKCC 2 / X30 Challange – Jönköping! Ett riktigt stolpskott

SKCC 2 – Jönköping ett riktigt stolpskott!

Detta race kan man säga inte gick så bra alls. Problem med karten under hela dagen i stort sett.
Började med att åka av under första träningen eftersom bromsarna inte funkade.
Till träning 2 bytte vi bromsbelägg och så funkade bromsarna igen.

Till tidskörningen funkade karten men farten fanns inte. Slutade på en helt okej placering.

Unde heat 1 verkade allt funka men blev påkörd så framvagnen kröktes samt att kylaren böjdes och fokuset på racet tappades.

Under heat 2 började bromsarna att läcka så bromsvätskan hamnade på bromsskivan vilket ledde till att bromsarna försvann. Detta ledde till B-Final.

B-finalen startade jag 7:a och slutade 3:a även fast bromsarna fortfarande läckte.

I förfinalen var det fortfarande problem med bromsarna men jag klarade mig in i mål utan mågra problem.

Men i finalen la bromsarna av på första varvet så krockade in i en och tryckte in front fairing så bröt finalen.

Vi får hoppas på bättre lycka under MKR1 / X30 Challange i Linköping den 6-7 Maj

Träningsdag Örebro 2017-04-01

Den 1:a April 2017 åkte vi till SMK Örebro för att dra igång säsongen eftersom Linköpings MS håller på att asfalteras vilket gjort att det är körförbud.

Dagen började med blöt bana och eftersom det var säsongstart så körde vi grund set-up och slicks och tränade att hålla kontrollen över karten på blöt bana med slicks. Jag tyckte det gick väldigt bra iallafall och började framme mot lunchen leta tider.

Efter Lunch torkade banan och jag fick motstånd av Oscar Malmsten från SMK Örebro så följde efter för att se bra spår och började jaga men Oscar var snabbare men fick iallafall upp farten under dagen.

Under denna dagen blev det ca 200 varv totalt och 2,5 h körning 😀

Tack SMK Örebro för trevligt bemötande!

/Forsberg

Målsättning 2017

Hej.

Får ursäkta för min miss i uppdateringen under förra året och slutet av tävlingarna.

Vi kommer även i år köra för Team EK Motorsport och kommer detta år köra några få tävlingar från bland annat Mellansvenska Kart Racingserien, Sydsvenska Kart Champion Cup, Rotax Max Challenge samt någon fristående tävling men vi kommer satsa mest på Svenska Mästerskapet, Göteborgs Stora Pris i klassen Senior 125. I Rotax Max kommer vi satsa på Lidköping Open med Prins Carl Philips Racingpokal och Sverige Cupen i Linköping.

Vi kommer fortsätta att köra Tony Kart och Rotax Max Evo Engine Series.  Startnummer kommer att variera beroende på serie men #211 och #13 kommer troligtvis att användas mest.

Ses ute på banorna 2017

Mvh Viktor Forsberg

MKR 2 / RMC 3 Västerås

Hejsan! 😀

Körde min första fullföljande tävling i helgen som gick på Hälla ring i Västerås. Gjorde under denna tävlingen en liten comeback efter förra racet som gick i Jönköping då jag bröt finalen pga kuggras under formationsvarvet.

Träning 1: Tyckte jag fick till karten under träning 1 då jag kände av att jag hade flyt i körningen men tiderna var inte de bästa. Under mitt bästa varv så var jag 1.292 s efter bästa tiden. Slutade med en 24:e av 35:e tid vilket är helt okej för att kör RMC.

Träning 2: Jag startade och körde ut under träning 2 och känner att alla andra har börjat få högre fart medans jag låg som bäst 36,004 s tider. Jag blev dessutom påkörd bakifrån vilket ledde till att jag flög ut i gräset och var tvungen att stanna och fixa bumper pga FF. Nu låg jag tidsmässigt 1,291 s vilket är mycket inom motorsport. Slutade på en 28:e av 35:e plats vilket jag inte var nöjd med.

Tidskörning:  Till tidskörningen blev jag tilldelad startruta 6. Jag startade och fick ett fint flyt i körningen och förbättrade mina tider. Nu var min bästa tid 35,573 s medans tidskörningens bästa var på 34,574 vilket var 0,999 s före mig vilket var en förbättring från tidigare körningar. Slutade i tidskörningen på en 26:e av 35:e plats.

Heat 1 (A + B): Startade på en 18:e plats av 21 i detta heat och fick till en fin start och körde racet och slutade på en 16:e plats av 21 och var tidsmässigt 15,060 s efter ledaren in i mål. Fick inte till någon bättre varvtid men varvtiden slutade på 35,773 s.

Heat 2 (B + C): Startade på en 17:e plats av 21 i detta heat och vi hade nu bytt drev för att se om de gick snabbare. Jag tyckte det gick snabbare fast det var marginellt. Min bästa varvtid var på 35,699 s detta heat. Körde över mållinjen 13,129 s efter ledaren detta heat vilket var bättre än tidigare heat. Slutade på en 17:e av 22 i heat 2.

B-Final: I B-finalen fick jag starta master eftersom det var de 16 första i Heat B+C som direkt gick vidare till förfinal. Jag startade och gjorde en miss under formationsvarvet då jag surade ner motorn men kom ändå 1:a in i första böjen. Några varv senare blev jag omkörd av en snabbare förare och sedan höll jag 2:a platsen hela vägen in i mål och passerade mållinjen 6,424 s efter vinnaren. Fick bästa tid 35,780 s under B-Finalen. Slutade 2:a av 8:a och gick vidare till förfinal.

Förfinal: Startade 25:a plats av 30 i förfinalen och behöll den placeringen under hela förfinalen och körde över mållinjen 20,260 s efter vinnaren. Varvtiden blev inte bättre denna gång heller men fick tiden 35,697 s och slutade på en 22:a plats av 30.

Final: Startade 22:a i finalen och lyckades att veja för alla som kolliderade och  körde helt okej men tappade några placeringar men skulle tagit en person på sista varvet men råkade ha framdäcket innanför asfaltskanten och tappade farten och passerade mållinjen 26,415 s efter vinnaren och fick en bästa tid på 35,769 s. Placeringsmässigt slutade jag på en 26 av 35 vilket var helt okej.

 

Photo: Gokart pix
Photo: Gokart pix
Photo: Gokart pix
Photo: Gokart pix
Photo: Gokart pix
Photo: Gokart pix

SKCC1 och RMC 2 Jönköping KC

Hejsan.

Körde min första tävling för detta år i helgen på banan Axamo ring, Jönköping. Vi åkte ner under fredagen efter lunch för att träna på banan eftersom jag aldrig har åka på banan förr. Pappa och jag hittade en bra grund setup på chassiet och vi hittade lite tider fast inga tider som matchade dom bästa.

TRÄNING 1: Började bra förutom att tiderna inte fanns hos mig varken under träning 1 eller 2. Tiderna låg runt 2 sek efter den snabbaste föraren. Jag bröt första träningen efter 4 varv eftersom motorn tappade vattnet så motorn överhettades. Resultat: 31:e av 32:e

TRÄNING 2: Denna träning kunde jag iallafall slutföra och försökte hänga på några av de snabbaste förarna. det gick inte så bra.  Resultat: 31:e av 32:e 

TIDSKÖRNING: Gick lite bättre. Hittade ett bra spår med helt okej tider men ändå 1,5 sek efter ledaren. Konstaterade att jag hade för låg ingångsfart i kurvorna och tappade massor av tid. Min tid ledde till en 29:e av 33:e plats.

HEAT 1: Starten i detta heat var rena kaoset. Någon i mitten av startfältet flög upp i luften och snurrade runt så hela ledet bakom körde in i denna person och alla andra. Jag var inblandad i den kollisionen och blev påkörd bakifrån vilket ledde till att man snurrade och körde emot personen framför vilket ledde till ”Front Fairing 10 sek”. Man kom ifrån starten sist och körde upp mig till en 28:e av 33:e. När jag kom i mål märkte jag att min sidbumper hade böjts och gått in i kylaren vilket inte var så bra.

HEAT 2: Under detta heat blev det ingen startsmäll men de small några kurvor senare vilket ledde till att vi körde ca 4 varv med skylten ”SLOW” som innebär att man inte får köra om och alla ska köra i ett led. Detta heat slutade med en 24:e av 33:e plats.

FÖRFINAL: Under förfinalen flöt allting på och det var inga incidenter och jag hade nu hittat ett bra spår som gjorde att jag hade högre ingångsfart. Slutade med ett resultat 26:e av 33:e.

FINAL: Finalen gick inte alls bra för mig. Under formationsvavet så hör jag i en västerkurva hur någonting slår i motorn och karten börjar tappa fart i uppförsbacken så jag stannar för att titta och inser att framdrevet var helt slut. Troligtvis hade en sten eller liknande smitit in mellan framdrevet och kedjan vilket resulterade till att framdrevet rensades. Resultatet på finalen blev DNS.

Framdrev
Photo: Rotax Max Challange Sverige
Bild från tidskörning
Photo: Rotax Max Challange Sverige

Inför Säsongen 2016

!!SIDAN ÄR NU UPPDATERAD MED TÄVLINGAR!!

Inför säsongen 2016 har vi nu gått med i Team Ek Motorsport men vi kommer fortsätta håll igång Team Forsberg Racing

  • Vi kommer under 2016 inte satsa på någon serie utan vi kommer försöka att blanda deltävlingarna i serierna SKCC, MKR, RMC och SM.
  • Vi kommer inte att byta kart utan vi fortsätter fortfarande i Tony Karten från 2012.
  • Vi behåller startnummer 21 i MKR och eventuellt i SKCC.
    I RMC  är nummer 21 bokat så vi tar antingen 211 eller något annat som finns.
  • Vi kommer få nytt dekalkit, Overall från Team Ek Motorsport